Mobilen blir allt viktigare för supportrarnas upplevelse vid sportevenemang! Nu lanserar Handbollslandslaget ett digitalt tifo i samarbete med handbollens huvudsponsor Svenska Spel inför matchen mot Spanien den 24 oktober i Malmö Arena.
• • •
Svenska Handbollslandslagets nya digitala strategi är att samverka med partners för att gemensamt öka intresset inför matcherna. Siktet är inställt på att ligga i framkant när det gäller digitala satsningar inom sporten.
– Appen Gameday är en del av vår nya satsning för att höja upplevelsen under landskamperna. Det digitala tifot är ett första steg för att få publiken att interagera live i arenan. Målsättningen är att utveckla ett digitalt fan zone i appen med funktioner som gör det möjligt även för våra supportrar som följer matchen att känna delaktighet, oberoende om de finns live i arenan eller i tv-soffan, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget.
Tifofunktionen i appen finns i olika tempon och som kan varieras under matchen för att bygga upp stämningen. Ljusshowen blinkar i gult och blått och introduceras för första gången mot Spanien i EHF Euro Cup när spelarna i Handbollslandslaget springer in i matcharenan.
Utvecklingen av tifofunktionen i appen har möjliggjorts genom handbollens huvudsponsor Svenska Spel.
– Som handbollens huvudsponsor så ligger det så klart i vårt intresse att även hjälpa till och höja stämningen kring matcherna. Vi hoppas och tror att testet slår väl ut. Planen är att vara med och vidareutveckla lösningen till hemma-EM 2020, säger Stina Packalén, sponsringsansvarig på Svenska Spel.