Sommaren 2021 tog ATG över som huvudsponsor till Svenska Handbollförbundet och Handbollslandslaget – nu förlängs avtalet med ytterligare två år fram till sommaren 2027.
– Vi har under de fyra första åren bland annat fått uppleva tio mästerskap där EM-guldet 2022 var en absolut höjdpunkt. Vi ser fram emot att fortsatt vara med på resan mot nya mästerskap och medaljer, säger ATG:s marknadschef Johanna Åberg.
Efter att ATG klev in som huvudsponsor till svensk handboll 1 juli 2021 har Handbollslandslaget spelat fyra VM, fyra EM och två OS-slutspel. Herrlandslaget har under perioden tagit dubbla EM-medaljer, inklusive guldet 2022, och totalt fyra topp fem-placeringar i mästerskapen medan damerna slutat bland de fem främsta nationerna i samtliga sex mästerskap med semifinaler i OS 2021, VM 2023 och OS 2024 som bästa resultat.
Nästa mästerskap är damernas VM i Tyskland och Nederländerna i november/december innan herrlandslaget spelar EM på hemmaplan i januari 2026.
– I ett lyckat partnerskap är båda vinnare och det har vi verkligen känt i vårt arbete. Intresset för landslagshandbollen är enormt, både under mästerskapen och landskamperna på hemmaplan där arena efter arena fylls. För oss är det självklart att vi ska fortsätta vara en del av handbollsfamiljen, säger Johanna Åberg, marknadschef på ATG.
– Vi blickar tillbaka på fyra fantastiska år tillsammans med ATG och ser fram emot ytterligare två då samarbetet bidragit till att vi har kunnat ta stora kliv såväl sportsligt som organisatoriskt. Även om vinterns mästerskap nyss avslutats ser vi redan fram emot de som komma skall och är tacksamma att vi fortsatt har ATG med på banan, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB och ansvarig för de kommersiella partnerskapen.
Robert Wedberg, generalsekreterare för Svenska Handbollförbundet:
– Partnerskapet med ATG möjliggör att vi kan fortsätta de satsningar vi gör för att utveckla svensk handboll, vara en positiv kraft i samhället och bidra till att sprida glädje och engagemang hos handbollsfansen.
Det första avtalet ATG skrev med svensk handboll skrevs över fyra år, fram till sommaren 2025, och omfattade även Handbollsligan och ATG Svenska cupen. Avtalet med Handbollsligan löper ut till sommaren medan ATG står kvar som namnsponsor till cupen fram till och med finalspelet 2026.