I Malmö Arena för en månad sedan skapade de två gula väggar på kortsidorna när de svenska herrarna spelade. När damerna i veckan EM-laddar med dubbla landskamper mot Montenegro kommer Gjensidige återigen att förse hundratals ungdomar med gula tröjor.
– Vi hoppas att vi även här kan öka engagemanget och stämningen på läktarna, säger Gjensidiges marknadschef Lina Winqvist.
Efter många år som huvudsponsor till de norska handbollslandslagen och många andra norska specialidrottsförbund har nu försäkringsbolaget Gjensidige klivit in som partner även till Svenska Handbollförbundet och Svenska Handbollslandslaget.
Förra året inleddes samarbetet och numera försäkras alla licenserade spelare genom Gjensidige. Med start i de internationella mästerskapen förra säsongen, där de svenska damerna gick till VM-semifinal och herrarna vann EM-silver, tog Gjensidige också plats på landslagets matchkläder.
– Handbollen har fina värderingar och passar oss väldigt bra varumärkesmässigt. Vi vill inte bara vara med och synas med en logga utan vill vara med och bidra till handbollens utveckling och hjälpa de aktiva. Genom ett skadeförebyggande arbete vill vi knyta handbollen och Gjensidige närmare varandra, säger marknadschefen Lina Winqvist.
– Vi ser förstås också en affärsmässig uppsida på det för vår del och ser en möjlighet att stärka vårt varumärke genom att synas tillsammans med framgångsrika landslag.
Medan Gjensidige är störst på den norska marknaden är historiken i Sverige inte lika lång, men bolaget växer och tar marknadsandelar och idrotten är ett naturligt sätt för dem att synas.
– Vi kommer att synas i olika handbollssammanhang och spela in mycket eget material som vi kan använda i våra mediekanaler. Framför allt kommer vi att jobba med skadeförebyggande innehåll tillsammans med landslagsspelarna.
Ett annat sätt att för Gjensidige att kombinera affärsnytta med handbollsengagemang är landskamperna på hemmaplan där de hjälper till att färga arenorna gula. När herrlandslaget mötte Spanien i EHF Euro Cup i Malmö Arena för en månad sedan försåg Gjensidige 2 000 ungdomar som hade köpt föreningsbiljetter med gula tröjor, något som skapade en mäktig kuliss bakom de båda målen.
Samma sak kommer att ske i Älvhögsborg i Trollhättan på fredag och i Lisebergshallen i Göteborg på söndag när Sverige möter Montenegro i två landskamper inför EM i Frankrike som drar igång nästa vecka.
– Försäkringar kanske inte låter jättespännande för handbollsungdomar, men genom att skapa stämningsbyggande aktiviteter och bidra med tips och råd till deras egen träning kan vi lyfta spelarna och vi kopplar ihop våra varumärken till något positivt.
– I Norge har vi genom åren använt framför allt håndballjentene mycket, vi har involverat spelarna och laget och vi ser verkligen fram emot att jobba vidare med de svenska landslagsspelarna och svensk handboll i stort.
Text: Daniel Vandor
Foto: Ludvig Thunman/Bildbyrån
Bilden: Närmare 2 000 åskådare med föreningsbiljetter försågs av Gjensidige med gula tröjor när herrarna mötte Spanien i Malmö i oktober. Alla med föreningsbiljetter när damerna möter Montenegro i Trollhättan på fredag och i Göteborg på söndag kommer också att kläs i gult.