När de svenska damerna i morgon springer in i IFU Arena i Uppsala för säsongens första landskamp gör de det i den nya matchtröjan från Craft. Mer gult, mönster med inspiration från handbollslinjerna och en Sverigekarta är några av sakerna som skiljer från den förra.
– Det viktigaste är alltid passformen och kvalitén, men att den också är väldigt snygg är förstås extra bra, säger Jamina Roberts som leder det svenska laget in på banan i egenskap av lagkapten i sin 200:e landskamp.
Sportvarumärket Craft har i samarbete med det svenska handbollslandslaget utvecklat en ny, tekniskt innovativ matchtröja. Den nya tröjan är gjord i högelastiska, slitstarka material för maximal prestation och har en unik ergonomisk passform för dam respektive herr. Dessutom har den flera svenska element i designen.
Den nya matchtröjan är den andra generationen av Crafts och handbollslandslagets gemensamt framtagna tröja.
– Vi har gjort om hela konstruktionen men använt samma typ av material som tidigare med hög slitstyrka och elasticitet, i syfte att optimera rörelsefrihet och prestationsförmåga. Genom att samarbeta med handbollsspelare på världsnivå utvecklas vi på Craft vad gäller innovativa lösningar, vilket den nya matchtröjan är ett mycket bra bevis på. Förhoppningen är att den nya tröjan ska hjälpa Sverige till framgång i vinterns EM för damer och herrarnas VM på hemmaplan, säger Christoffer Rehn, Product Manager på Craft.
Lanseringen av den nya matchtröjan innefattar även tröjor för borta- respektive tredjestället samt en ny träningströja. Designen för de tre matchtröjorna har hämtat inspiration från handbollsplanens linjer medan träningströjan är en tydlig hyllning till svensk handboll, med namnen från landets samtliga handbollsklubbar printade på plagget.
– Landslagsspelarna som kommer att bära tröjorna på träningar och matcher har alla börjat som barn i olika föreningar runtom i landet. De nya tröjorna är en hyllning till det som är svensk handboll, till föreningarna som dagligen fostrar unga flickor och pojkar att inte bara bli bättre handbollsspelare utan även utvecklas som individer. Vi känner en stolthet att tillsammans med Craft kunna presentera våra nya match- och träningskläder, säger Hanna Fogelström, landslagsansvarig på Svenska Handbollförbundet.
Medan spelarna i dam- respektive herrlandslaget har fokuserat på utveckling av plaggens funktion och passform har Svenska Handbollsförbundet medverkat i utformningen av plaggens visuella uttryck.
– Vi har precis gått in i fjärde året med Craft som klädleverantör och är oerhört nöjda med det samarbete vi har haft och fortsätter att ha. Vi har en ömsesidig strävan att hela tiden utveckla våra produkter tillsammans med spelarna och utefter deras behov och vi känner också en extra stolthet över att svenska landslagen bär ett svenskt märke, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
Jamina Roberts är den som dragit på sig tröjan flest gånger av dagens aktiva landslagsspelare på dam- och herrsidan. I morgon gör hon sin 200:e landskamp och gör det som lagkapten mot Brasilien.
– Jag har fått möjlighet att spela i ett antal olika tröjor genom åren, och oavsett tillverkare, färg eller modell har det alltid varit en ära att dra på sig landslagströjan och representera Sverige. Dock är det glädjande att utvecklingen hela tiden har gått framåt, både vad gäller kvalité, passform och design. Jag ser fram emot att spela många landskamper i den nya tröjan, säger hon.
Den nya matchtröjan samt träningströjan kommer i slutet av oktober finnas till försäljning som replicavariant på landslagets hemmamatcher samt online på Handbollslandslaget.se/shop.
NYA MATCHTRÖJAN
NYA TRÄNINGSTRÖJAN
CRAFT
Craft är ett svenskt varumärke specialiserat på kläder och produkter för sporter där prestanda och komfort är avgörande för optimal prestation. Genom att samarbeta med elitidrottare över hela världen och ständigt utveckla nya material och tekniska lösningar kan Craft erbjuda innovativa funktionskläder, löparskor och tillbehör – för såväl världsmästare som vardagshjältar.